מה ההבדל בין קרינה מייננת לקרינה בלתי מייננת

שלחי לחברה

מה זה קרינה

קרינה היא אנרגיה שמתפשטת, כמו שהשמש קורנת אנרגית חום ואנרגית אור.
את אנרגית החום של השמש אנו יכולים להרגיש, ואת אנרגית החום שהשמש קורנת אנו יכולים לראות, אבל יש גם סוגי קרינה שאי אפשר לראותם.
 

איזה סוגים של קרינה יש

איינשטיין אמר שכמות האנרגיה של הקרינה תלויה בתדר של אותה הקרינה.
כלומר – תדרים שונים של אנרגיה יוצרים סוגים שונים של קרינה. למכשירים שונים יש סוגים שונים של קרינה, או במלים אחרות – הם קורנים גלי אנרגיה בתדר שונה. הדבר נכון לגבי הטלפון הנייד, של הרדיו, או הטלביזיה, של קרינה אטומית או של קרני רנטגן.
באופן כללי מדברים על 2 סוגים של קרינה, או תדרים – קרינה מייננת וקרינה בלתי מייננת, לפי התדר שלהן, או לפי עוצמת האנרגיה של הקרינה.
 

מזה קרינה מייננת

קרינה מייננת היא סוג של קרינה שהאנרגיה שלה מספיקה כדי להעיף אלקטרון אחד מתוך אטום, ובעצם – לשנות את מבנה האטום. קרינה מייננת עלולה להזיק כשהיא משנה את מבנה התא – וגורמת לסרטן, או משנה את מבנה ה DNA – וגורמת להתפתחות מומים מולדים אצל עוברים.
גם קרינת הרנטגן וגם קרינה אטומית הן קרינות מייננות, ולכן מסוכנות לבני האדם.
מאידך, חשוב לזכור שהחיים על פני כדור הארץ תלויים בקיומה של הקרינה המייננת של השמש. פוטון אחד של אנרגיית השמש מספיק כדי להפריד אטום אחד של מימן מתוך המולקולה של המים, וכך להתחיל את תהליך הפוטוסינתזה בצמחים, שבו תלויות כל צורות החיים בכדור הארץ.
 

מזה קרינה בלתי מייננת

כמות האנרגיה שנפלטת במהלך קרינה בלתי מייננת אינה מספיקה כדי להוציא ולו אלקטרון אחד מתוך אטום. זוהי אנרגיה יותר חלשה, ולכן, לכאורה, היא פחות מסוכנת.
יחד עם זאת, מחקרים סטטיסטיים הראו שגם קרינה בלתי מייננת עלולה לגרום נזקים לגוף האדם, למרות שהתהליך אינו ברור למדע, ולא הצליחו לשחזר את הנזקים האלו בניסויים או במעבדה.
כיום ידוע כבר במחקר שאזורים עם הרבה קרינה מקרי הסרטן שכיחים בהרבה, ור' למשל את הלינק הבא.
 

2 סוגים של קרינה בלתי מייננת

בחברה המודרנית מדברים בדרך כלל על 2 סוגים של קרינה בלתי מייננת –
קרינה אלקטרומגנטית או קרינת חשמל, שמשרה זרם קטן בגוף,
וקרינה סלולרית, שגורמת לגוף האנושי לקלוט קרינה בלתי מייננת כמו אנטנה.
שני הסוגים האלה עלולים להתגלות כמסרטנים, ולכן כדאי להבין מהם כדי לדעת איך להתגונן מפניהם.
 
** הפניה למאמר הבא
 
אם אהבת את המאמר – אשמח אם תשתפי אותו.
אם יש לך שאלות נוספות – אפשר תמיד לפנות אלי דרך הלינק הזה **
©מיכל רון, דצמבר 2016

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8