בודק קרינה מוסמך - 3 דברים שחשוב לדעת

שלחי לחברה

בודק קרינה מוסמך יכול למנוע מוות

חבר שאני מאוד אוהבת איבד את שני הוריו כשהם עדיין היו בגיל צעיר יחסית. שניהם נפטרו מסרטן, ביחד עם עוד כמה וכמה אנשים מאותו הבניין שבו התגוררו.
רוב הסיכויים שאם הם היו מזמינים לביתם בודק קרינה מוסמך מטעם המשרד לאיכות הסביבה, הוא היה מזהיר אותם מפני הקרינה האלקטרומגנטית הגבוהה בסמיכות לביתם, ואולי אפילו מצליח לדחיות כמה הלוויות של דיירי הבניין.
גם אם אין ליד הבית שלך שנאי חשמל גדול של חברת החשמל, גם אם אין לך שום עמוד חשמל ליד הבית, וגם לא התקינו לך שום אנטנה סלולרית על הגג – עדיין יש כמה בדיקות פשוטות שאתה יכול לעשות עוד היום, ושיוסיפו רק בריאות למשפחה שלך.
 

בודק קרינה מוסמך לקרינה אלקטרומגנטית ולקרינה סלולרית 

גם הקרינה האלקטרומגנטית וגם הקרינה הסלולרית הן קרינות בלתי מייננות, שעדיין לא הוכח מדעית שהן עלולות לגרום לפגיעה בגוף האדם.
ישנם לא מעט מחקרים סטטיסטיים שהצביעו על כך שקרינה בלתי מייננת עלולה לגרום לנזקים כדוגמת סרטן או מומים מולדים בעוברים. יחד עם זאת, באף מעבדה עדיין לא הצליחו להראות כיצד זה מתרחש – ככל הנראה משום שבשביל להיפגע מקרינה בלתי מייננת צריך חשיפה ארוכה לאנרגיה בעוצמה גבוהה.
גם אם עדיין לא הצליחו לראות כיצד רמות הקרינה הללו פוגעות בנו, בודק קרינה מוסמך יכול למדוד את רמות הקרינה הללו, ולוודא שהן עדיין בתחום החוקי - או שלא. 
 

מודד קרינה מוסמך לרמות קרינה בלתי מייננת

היות וגם אנרגיה אלקטרומגנטית וגם אנרגיה סלולרית אינן מייננות, כלומר – אינן גורמות לנזק מיידי ומוכח,
נראה שמידת הנזק שהן גורמות לגוף האדם מושפעת מ 2 גורמים:
1. עוצמת הקרינה שאליה נחשפים
2. משך החשיפה
 
אם נחשפנו לקרינה בלתי מייננת בעוצמה נמוכה ולמשך זמן קצר – סביר להניח שלא נגרם שום נזק מיידי או חמור לגופינו.
תפקידו של בודק הקרינה היא למדוד את עוצמת הקרינה שנחשפת אליה. 
 

1. מודד קרינה למניעת נזקים של קרינה אלקטרומגנטית וקרינה סלולרית

כדי למנוע נזקים מקרינה בלתי מייננת כאלה צריך להשתדל להתרחק ממקור הקרינה – כך שעוצמת האנרגיה אליה נחשפים תהיה נמוכה, ולהמנע ממשך חשיפה גבוה למקורות אנרגיה הפולטים קרינה בעוצמה גבוהה.
מודד קרינה מוסמך יכול לזהות את מקורות הקרינה – למשל עי בדיקה של ארונות חשמל ושנאים / טרנספורמטורים, וקווי מתח גבוה.
כדי למנוע נזקים של קרינה סלולרית עדיף להימנע משהיה ארוכת טווח בקירבת אנטנות סלולריות.
כשמקור הקרינה ממוקם ליד שולחן העבודה שלך, ליד הספה בסלון או ליד המיטה בחדר השינה אתה חשוף בפוטנציה לנזקים חמורים בהרבה מאשר אם אתה רק נוהג ליד מקור הקרינה בדרך לעבודה, או עובר לידו במסדרון או בכניסה לבית המשותף.
 

2. מניעת קרינה ביתית שאין לך שליטה עליה

יש קרינה בלתי מייננת שאין לנו שליטה עליה, ותכופות גם אין לנו הרבה מידע עליה. לדוגמא: הקרינה האלקטרומגנטית שנובעת מרשת החשמל, או קרינה מתקשורת רדיו שנובעת מאנטנות הטלביזיה והרדיו, מרשת התקשורת הצבאית או מקרינת ה WIFI העירונית.
בעקבות הלחץ הציבורי אפשר כיום לבדוק את מיקום האנטנות הסלולריות, היות והן נמצאות בפיקוח המשרד לאיכות הסביבה, אבל את הקרינה האלקטרומגנטית הנובעת מרשת החשמל, לדוגמא, יכול למדוד רק בודק קרינה מוסמך. 
סוג הקרינה הזה, שאין לנו לרוב שליטה עליו, ולעתים תכופות גם אין לנו מידע עליו, הוא סוג הקרינה הפחות מסוכן בדרך כלל, ועדיין – כדאי להזמין בודק קרינה מוסמך מטעם המשרד לאיכות הסביבה, בעיקר אם יש לך חשד שרמות הקרינה בביתך עלולות להגיע לרמות מסוכנות או לרמות שחורגות מהתקן.
 

3. מודד קרינה מוסמך לצורך מניעת קרינה ביתית מסוכנת 

להבדיל ממקורות קרינה שאין לנו שליטה עליה, עיקר הקרינה שמסכנת את הבריאות שלנו ושל הקרובים לנו היא קרינה ביתית, שיש לנו שליטה עליה.
רוב הקרינה שאנחנו סופגים היא קרינה שאנחנו מביאים על עצמנו בתוך בית המגורים שלנו. זה החלק הרע.
החלק הטוב הוא שמדובר בדברים שקל לגלות אותם, קל להזיז אותם, וקל מאוד להימנע מהקרינה שהם מפיצים.
בודק קרינה מוסמך יכול לעזור לך לגלות מהם מקומות הקרינה הביתיים, כדי להרחיק אותם מהאזורים שאנחנו מבלים בהם זמן רב, כך שלא נישן לידם ולא נשב לידם למשך זמן ממושך – כמו שיושבים על ספת האורחים, ספת הטלביזיה, עמדת המחשב, או ליד שולחן האוכל.
 

5 מקומות שחשוב לעשות בהם מדידת קרינה 

הדברים שצריך להקפיד עליהם בבדיקת קרינה ביתית הם:
1. מיקום המקרר – המקרר צריך להיות ממוקם כך שחלקו האחורי ימוקם ליד מיטה או מקום ישיבה.
2. מיקום השנאים – חשוב להמנע משהייה ממושכת ליד שנאים / טרנספורמטורים.
3. טלפון אלחוטי – רבים לא יודעים זאת, אבל הקרינה של הטלפון האלחוטי מזיקה לא פחות, ואולי אפילו יותר מהקרינה של הטלפון הסלולרי. כדאי מאוד למקם את הטלפון האלחוטי רחוק ממקום הישיבה והשינה שלכם, לקצר ככל הניתן את זמן השיחה בטלפון האלחוטי, ואולי אפילו להחליף אותו בטלפון נייח.
4. מיקום הראוטר / WIFI – חשוב למקם את הראוטר רחוק ממקום השינה / הישיבה שלכם או של הילדים. הראוטר אינו אמור להמצא באף אחד מחדרי השינה.
5. השיחה בסלולארי היא אולי התחום שהכי נחקר בכל הנוגע לנזקי קרינה בלתי מייננת, ור' לדוגמא בלינק הזה. כולם ממליצים לצמצם ככל שניתן את משך השיחה בטלפון הנייד, ולהחזיק אותו רחוק מהראש. הסיבה לכך היא שכששמים את הנייד ליד הראש זה כמו לשים את הראש או חלקים ממנו במיקרוגל. הטלפון הנייד מחמם אזורים ספציפיים במוח, ועלול לפגוע בהם. כך, למשל, השימוש בסלולארי מאוד לא טוב לעיניים, משום שהמרקם שלהם הוא כמו ביצה, עם כלי דם קטנים מאוד, שעלולים להינזק גם בעוצמות קרינה נמוכות יחסית.
 

סיכום: מתי כדאי להזמין בודק קרינה מוסמך ומה מחירה של בדיקת קרינה

אם מילאת אחר 5 הצעדים של בדיקת הקרינה הביתית, ועדיין אתה חש ספק לגבי בטיחות דירת המגורים שלך בכל הנוגע לקרינה אלקטרומגנטית / קרינת חשמל ולקרינה סלולרית – כדאי לך להזמין בודק קרינה מוסמך מטעם המשרד לאיכות הסביבה.
בודק קרינה כזה מגיע עם כל המיכשור המתקדם ביותר, ויכול אפילו בביקור אחד לאתר מקורות קרינה נוספים – אם יש כאלה, למדוד את עוצמת הקרינה, ולענות על שאלותיך.
בדיקת הקרינה הביתית כוללת גם בדיקה של קרינת חשמל – אם יש שנאי חשמל או עמוד חשמל ליד הבית, או אם יש חשש לקרינה מארונות החשמל, וגם בדיקה של קרינה סלולרית מאנטנות שנמצאות בבתים סמוכים וממכשירים ניידים.
במקרה שמתארגנים מספר דיירים לבדיקת קרינה ביתית מטעם ועד הבית העלות יכולה לרדת באופן משמעותי, ולהתחלק בין כל הדיירים.
 
אם אהבת את המאמר – אשמח אם תשתף אותו.
 
©מיכל רון, דצמבר 2016 

שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8