6 הדברים שחשוב לבדוק בבדיקת קרינה ביתית

שלחי לחברה

בדיקת קרינה ביתית בבניין משותף  

לפני חודש הזמין אותי ועד הבית של בניין בגוש דן לערוך בדיקת קרינה – אני בודק קרינה מוסמך מטעם המשרד לאיכות הסביבה.
הם גילו שכבר 20 שנים ממוקדם ללא ידיעתם שנאי של חברת החשמל במרתף הבית שלהם, ונבהלו מאוד. הם מאוד חששו מכך שהם חשופים לרמות קרינה גבוהות, וביקשו שאגיע לבדוק את הקרינה בבית המשותף ובדירות הפרטיות, ואת השפעת השנאי ליד הבית.
רוב האנשים מזמינים בדיקת קרינה לפני שהם נכנסים לבית חדש, משום שהם חושבים שרמת הקרינה שהם חשופים אליה היא דבר בלתי הפיך. הדבר הזה נכון לגבי דברים חיצוניים כמו מתקנים של חברת חשמל, אבל הסוד שלא רבים יודעים הוא שאת רוב בעיות הקרינה בבית ניתן למנוע או לתקן – וזה בדיוק התפקיד של בודק קרינה מוסמך.
בגלל שוועד הבית הזמין אותי יכולנו לבדוק גם את הקרינה מהשנאי של חברת החשמל בבית, וגם את כל הדירות בבניין - במחיר משתלם.

אני מציע לזכור לבדוק את 6 הנקודות הבאות בכל בדיקת קרינה ביתית. 
 

1. בדיקת קרינה אלקטרומגנטית בגלל שנאי ליד הבית

מיד עם תחילת הבדיקה גיליתי שברוב האזורים סביב השנאי שחברת החשמל שמה במרתף הבית, רמת הקרינה היתה נמוכה מהרמה שהוגדרה כבטוחה עי המשרד לאיכות הסביבה. רק באזור הכניסה לבית רמת הקרינה האלקטרומגנטית היתה גבוהה יחסית, אבל זהו איזור מעבר, שממילא אנשים אינם שוהים בו לזמן ממושך, אלא רק עוברים דרכו.
אבל היות והוזמנתי לבדוק את הקרינה עי ועד הבית לא רק באזור השנאי שליד הבית אלא גם בדירות הפרטיות – דווקא שם גיליתי את מוקדי הקרינה הכי גרועים בבית.
 

2. קרינה אלקטרומגנטית מסוכנת מהמקרר

אחד הדברים השכיחים שפולטים קרינה ברמה שמעל המומלץ עי המשרד לאיכות הסביבה הוא הגב של מקרר. אצלינו הגב של המקרר פונה לקיר חיצוני, ולכן זה בסדר. חשוב פשוט לוודא שאף אחד לא ישן בצד השני של הקיר אליו מופנה הגב של המקרר.
אצל רוב מכשירי החשמל הביתיים הקרינה מתפוגגת במרחק של בין חצי מטר למטר מהמכשיר, ולכן כל מה שצריך לעשות זה לא למקם לידם מיטות, מיטות ילדים, כיסאות, ספות, או כל מקום שאנשים נמצאים שם ברציפות - כדי להוריד את הסכנה הזו ואת משך החשיפה לקרינה, ואת זה ברוב המקרים קל לעשות.
 

3. קרינת חשמל מסוכנת בבית מטרנספורמטור ביתי

רוב השנאים הביתיים פולטים קרינה מעבר למותר, ולכן לא כדאי לישון לידם, או לשבת לידם לאורך זמן.
באחת הדירות, באחד מחדרי הילדים גיליתי מקרר קטן עם שנאי / טרנספורמטור ביתי המחליף מתח של 110 למתח של 220. הקרינה מהשנאי היתה פי 10 גבוהה מזו מזו שמולצת עי המשרד לאיכות הסביבה. כלומר, הקרינה המסוכנת בבית הזה לא היה ממקור חיצוני – השנאי של חברת החשמל ליד הבית, אלא נבעה ממכשיר חשמלי רגיל, שניתן היה להחליף אותו או לשנות את מיקומו תוך רגעים ספורים.
ואכן, עוד לפני שסיימתי את הבדיקה באותה הדירה ראיתי שהאמא כבר ניתקה את המקרר הקטן מהחשמל, והוציאה אותו מחדר הילדים (:
 

מקורות נוספים לקרינה שעלולה לגרום נזק בבתי מגורים

הרבה דברים שאנחנו אפילו לא חושבים עליהם עלולים להיות מקור קרינה שעלול לפגוע בגוף האדם. ממקורות הקרינה האלה כדאי להתרחק, ואפילו להימנע:

  • 4. סדין חשמלי. עדיף להתכסות בעוד שמיכה או אפילו להדליק מזגן ולהמנע מלישון שעות בתוך שדה אלקטרומגנטי.
  • 5. חימום תת רצפתי חשמלי הופך את כל השטח המחומם לשדה אלקטרומגנטי שכל דיירי הבית שוהים בו במשך שעות וסופגים ממנו קרינת חשמל.
  • 6.  UPS = uninterrupted power supply. המכשיר הזה נמצא בדרך כלל במשרדים, אבל לעתים הוא מצוי גם בבתים פרטיים. זוהי בטריית גיבוי שמחברים למחשב, והיא מתחילה לפעול אם יש הפסקת חשמל. גם הבטריה הזו יוצרת שדה חשמלי וקרינה אלקטרומגנטית שכדאי להימנע ממנה.

 
יש לך שאלות נוספות?
אשמח לענות עליהן דרך הלינק הזה או במייל tony@wolfman.co.il 
 
אם אהבת את המאמר – אשמח אם תשתפי אותו.
 
©טוני וולפמן, דצמבר 2016 

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8